8 Tip Diet Mudah Sahur by Kevin Zahri Untuk Korang Nampak Slim di Aidilfitri nanti

kevin-zahri-8 tip Diet Mudah Sahur

Rasanya ramai diantara kita, bila sampai jer bulan puasa..masa ni lah nak ambik kesempatan nak kuruskan badan  lah dan nak turunkan berat badan. Tapi kebanyakan tak tahu camana nak buat kan. Bila salah mengamalkan diet atau cara pemakanan, memang tidak dinafikan semasa menjalani ibadah puasa, badan akan menjadi letih dan lesu. Ini semua disebabkan oleh kekurangan tenaga di dalam badan. Faktor cuaca di negara kita yang panas juga menjadi punca badan kita cepat mengalami keletihan dan tidak bermaya.

Kedatangan bulan Ramadhan merupakan bulan yang paling ditunggu-tunggu bagi umat Islam kerana ia penuh dengan keberkatan dan kemuliaan. Tidak dinafikan apabila menjalanan inadah puasa ni, badan akan menjadi cepat letih disebabkan kita kekurangan tenaga dalam badan. Dengan faktor cuaca yang agak panas sekarang ni, jugak menjadi punca badan kita cepat menjadi letih dan lesu.

Sebenarnya banyak cara untuk turunkan berat badan dalam bulan Ramadhan ni. Tapi abam nak share tip yang dicadangkan oleh Kevin Zahri kat korang. Tip diet sahurnya mudah & abam rasa korang memang mampu nak buat.

1. Jangan skip sahur

Tip diet mudah sahur yang pertama dan paling penting. Sahur penting untuk bekalkan nutrisi, air dan tenaga untuk amalan berpuasa. Lagipun sahur kan sunnah nabi, memang setiap sunnah tu ada kebaikan jika diamalkan.

2. Karbo Kompleks

Tip diet mudah sahur yang ke 2. Digalakan korang memilih karbohidrat kompleks  semasa bersahur. Kenapa ia bagus? Karbohidrat kompleks bekalkan sumber tenaga yang lebih perlahan dan lebih mengenyangkan.

Contoh Karbo kompleks : Roti perang, nasi perang atau nasi putih yang ada serat dan rendah GI, oat (glycemic indeks).

3. Target Kalori: dalam 500 kcal

Untuk tip diet mudah sahur yang ke 3 ni korang kena rajin sikit men Google hehhe. Kena tau pasal brapa setiap kalori dalam makanan.
Menurut Kevin Zahri, secara purata, target pengambilan kalori untuk hidangan sahur sepatutnya dalam lingkungan 500 kcal. Pastikan ada sumber protein dan karbohidrat berserat.

Contoh hidangan:

Segenggam nasi, lauk ayam, sayur dan air.
Roti perang 2 keping + sapu, tuna ikan dalam sos tomato (awas sos-sos biasa tinggi garam).
1 mangkuk cereal berserat + susu lemak rendah.

4. Protein yang bersih

Sumber protein bersih untuk tip diet mudah sahur yang ke 4. Makanan berprotein seperti ayam, ikan sangat mengenyangkan dan mengambil masa berjam untuk lalui proses penghadaman.
Untuk sahur, abam sendiri banyak mengambil sumber protein yang “bersih” ni. Maksud bersih kat sini, digalakan mengambil dari sumber protein yang segar bukan dari makanan proses seperti sosej, daging burger, nugget dan sebaginya.

5. Elak Garam

Garam adalah penyerap atau penyimpan air. Ya betul ia penting untuk kurangkan dehidrasi semasa bersukan tapi dalam keadaan berpuasa, pengambilan sumber makanan bergaram seperti biskut, kicap, masakan bergoreng dan lain-lain ia lagi cepatkan dehidrasi dan akan buat anda cepat berasa haus. Untuk tip diet mudah sahur yang ke 5.

6. Elak Minuman berkafein

Kafein dalam minuman seperti teh tarik, teh hijau, Nescafe, kopi, milo dan lain-lain adalah diuretik – kualiti yang memaksa badan buang air. Ini lagi mempercepatkan dehidrasi semasa berpuasa.

7. Kenali kandungan kafein minuman

Air gas, teh dan coklat pun biasa mengandungi kafein. Kandungan kafein dalam setiap minuman berbeza-beza. Jadi kalau nak minum air coklat (contohnya) tidaklah menjadi masalah yang besar tapi kalau boleh, kurangkan kuantiti pengambilan.

8. Jangan minum banyak sangat!

Lagi banyak korang minum, lagi cepat badan akan membuangnya dan lagilah cepat anda anda berasa haus.

Sebagai panduan: Jumlah: 2-3 gelas sederhana dah cukup.

Suhu: Paling baik yang suam. Kalau yang ais pun boleh tapi pagi-pagi buta, badan agak terkejut dengan air ais.

Jenis? Kalau nak air manis pun, jangan lebihkan dari air kosong. Contoh: 1 gelas manis, 2 gelas air kosong.

Mudahkan. Sebenarnya tak susah pun nak amalkan tip diet mudah sahur ni. Disamping tu, jangan pula anggap dalam bulan Ramadhan  sebagai bulan untuk berehat dari melakukan aktiviti-aktiviti berbentuk kecergasan. Ramai sebenarnya yang menganggap bulan Ramadhan ini adalah platform bagi mereka untuk menguruskan berat badan dan mendapatkan bentuk badan yang menarik jika mereka mengamalkan cara pemakanan dan senaman yang betul.

Jadi, selamat beramal ya..semoga raya kali ni anda semakin ramping dan berseri-seri dengan baju raya nanti.
Selamat berpuasa semua dan selamat mengamalkan tip diet mudah sahur ni ya..

 Baca : Resepi Ayam Panggang Mudah & Sedap

5,370 total views, 4 views today

Sharing is caring!

2 Replies to “8 Tip Diet Mudah Sahur by Kevin Zahri Untuk Korang Nampak Slim di Aidilfitri nanti”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge